Monday, February 28, 2011

Maryam dan 3 ekor beruang- Bedtime Story zaman dahulu kala

Bila malam2 dingin..dekat2 mata nak pejam ni…tiba2 teringat pulak zaman kecik2 (yang betul punya kecik) dulu, nak tido mak akan bacakan buku cerita kat kami adik beradik. 1 buku feberet yang selalu mak baca bertajuk Maryam dan 3 Ekor Beruang. Mak aku ni pun nama maryam jugak --------->

kehkehkehkeh..mungkin mak aku feeling ni kisah hidup dia la kot (Maafkan anakmu mak) :D .Seingat aku buku tu dalam tulisan jawi. Lepas cerita maryam dan 3 ekor beruang tu, ada pulak cerita maryam dan anak kucingnya. (ada gambar budak pompuan main bola benang dengan kucing) time tu aku tau tengok gambar je..bacanya tak reti.
Berbalik pada kisah maryam dan 3 ekor beruang tu. Cerita tu mengisahkan ada 3 ekor beruang – ayah beruang, mak beruang dan anak beruang. 1 hari mak beruang masak bubur untuk mereka sekeluarga. Lepas bubur masak, mak beruang hidangkan kat atas meja (ada gambar mak beruang pakai gaun ada apron, ada kerusi 3 saiz, besar, sederhana dan kecik) disebabkan bubur tu masih panas, bapak beruang mencadangkan mereka sekeluarga keluar bersiar2 dulu. Time tu la budak pompuan nama maryam ni pecah masuk rumah pamili beruang ni. Habih dia makan bubur anak beruang, duduk atas kerusi anak beruang sampai patah, kendian dia tido atas katil anak beruang. (maryam…maryammmm….anak sapa la agaknya si maryam ni, nakai sungguh)

Kisah tu sangat2 memberi kesan dalam diri kami adik beradik. Sampai ke hari ni, kalo ada orang ratah lauk kat meja mesti kami kata “maryam la ni makan…tak buleh tinggal sat..” ataupun kalau lepas ,masak, makanan still panas xblh makan, kami akan kata.. “bahaya ni tinggal..nanti maryam dating curi makan”. Mak aku redho je dengar…apa nak buat nama beliau Maryam :D tapi kami tak maksudkan mak..kami maksudkan maryam dalam cerita dulu tu.
hehehehhe…itu la kesan jangka panjang yg mak bagi di atas perbuatan beliau yg selalu baca kisah tu kat kami… :D apapun mak memang yang torbaek!







Errr makkk..buleh dak bacakan lagi buku cerita..nak tido ni…

1 comments:

~H @ N i ~ said...

makcik maryam bacakan buku cite untuk saya jugak..eheee

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates