Wednesday, January 16, 2013

Kata-kata itu Doa

Orang kata apa yang keluar dari mulut kita itu ialah doa.

1 nov 2012
Perbualan mata ke mata antara aku dan Munah Bt Shaari (Bukan nama sebenar). Munah Bt Shaari ialah bekas teman sekerja aku. Kadang-kadang kami jumpa dan makan bersama.
Munah Bt Shaari  : ofis sekarang tak ada lelaki-lelaki bujang yang tengah mencari? kawan-kawan kau ke..

Aku : tak de, kenapa?

Munah Bt Shaari : kalau ada kenalkanlah kat aku

Aku : Kalau ada, aku mengorat dulu, tak sempat kat kau dah hehe...eh..dah tu Ibrahim Bin Shaaban (bukan nama sebenar)  ko macamana? Derang cakap korang nak kawin dah...

Munah Bt Shaari : tak de dah la babe, dia tinggalkan aku 3 hari sebelum kitarang tunang bulan 10 lepas. sms cakap nak putus..blah cam tu je, aku pun tak tau nape
Aku : Ya Allah...siannya kau Munah. sabar ye Munah, kuang aja gila Ibrahim..

Munah Bt Shaari : ntahla aku dah malas nak pikir. tu yang aku ingat nak cari je sapa-sapa... mak aku pun bising cakap malu..

aku sangat simpati kepada Munah..jatuh airmata aku..sedih dengan nasib yang menimpa dia.. terus aku doakan bertemu orang lain yang baik-baik..doakan Munah bahagia. sedih sangat rasa..

2 nov 2012
Perbualan di antara aku dengan Hasnita Bt Borhan (juga bukan nama sebenar). Hasnita Bt Borhan juga ialah bekas teman sekerja aku, merangkap kawan kepada Munah Bt Shaari jugak.
Aku : kau tau Ta, sian Munah, Ibrahim tinggalkan dia, 3 hari sebelum derang bertunang

Hasnita Bt Borhan : Ha??????? abih majlis derang bulan depan macamana?

Aku : Majlis apa?

Hasnita Bt Borhan : kawin la..ko tak dapat kad ke?

Aku : tak. (blur)

Hasnita Bt Borhan : Majlis derang 12.12.12 ni...2,3 hari lepas dah gi borong bunga telur segala..

Aku pun ceritakan semuanya kepada Hasnita Bt Borhan.
Hasnita Bt Borhan :  Biar betul? jap-jap aku call dia
(mengload speakerkan henponnya)

Hasnita Bt Borhan : eh Munah, kau jadi kawin ke tak bulan depan?

Munah Bt Shaari : jadila woi..pasal pulak tak jadi..

Hasnita Bt Borhan : kiranya korang ok la..takde apa benda buruk berlaku?

Munah Bt Shaari : apa kau cakap ni Ta..? ok je..dah tak sabar nak kawin ni..hahaha

Hasnita Bt Borhan : takde pape la..

kami berpandangan... kenapa Munah cakap macamtu kat aku? kenapa tak jemput aku ke majlis dia ? kenapa tipu aku? kenapa?kenapa?kenapa?kenapa? dan aku memang seorang yang emosional..semua orang pun tau.. jadi aku malas nak tanya apa-apa kat Munah. Aku anggap Munah seorang penipu. Aku tak contact Munah lagi. Munah pun macam tu. Kalau tidak, asal aku on yahoo messenger je, dia menerpa 'Buzz!!!'

Sampaila ke tarikh 12.12.12 aku skodeng jugak facebook dia. Tapi sepi. Takde apa-apa ucapan selamat pengantin baru ke tahniah ke apa ke. Ah lantakla. Sebelum ni memang sendu je facebook dia tu. Aku tanya Hasnita, katanya dia tak pergi majlis Munah sebab ada hal lain kat kampungnya. Lagipun katanya dia agak terkilan dengan tindakan Munah kepada aku. Takde mood nak pergi. 

31 dec 2012
aku on facebook, Munah tegur 'hai gadis'. Terus aku offkan chat. Emo... hehehe

Semalam, 15 Jan 2013.
Perbualan melalui Skype.
Hasnita Bt Borhan : Ti, kata-kata Munah menjadi kenyataan.

Aku : Apakah ??? 

Hasnita Bt Borhan : kau tau, majlis kawin Munah tak jadi. Jadi kenduri doa selamat je

Aku : serius??? nape?

Hasnita Bt Borhan : Macam yang dia tipu kau. Ibrahim tak nak kawin 3 hari sebelum majlis

Aku : Biar betul weh. mana kau tau?

Hasnita Bt Borhan : Ani cakap. Dia pegi rumah Munah 12.12.12 tu, tapi Munah tak keluar langsung. Mak dia cakap ni kenduri doa selamat je, tak de pengantin-pengantin. Ani pun segan la nak tanya banyak. Mak dia pun macam emo je.. 2,3 hari pastu baru Ani berani tanya Munah sendiri. Munah sendiri cerita apa yang berlaku. 3 hari sebelum kawin, mak Ibrahim datang rumah bagitau nak cancel weeding. sekarang dia tensen sebab mak dia bising-bising cakap malu...

Aku : macam drama je..betul ke ni? tapi kenapa ye?

Hasnita Bt Borhan : ntah. dia tak cakap. personal katanya..tu la tipu orang lagi...

Aku : kan..?? 

Hasnita Bt Borhan : kau mesti nak cakap padan muka kan? hahahha

Aku : takla..aku takde rasa apa-apa. Rasa kosong je..tak sampai hati nak cakap padan muka..takut jadi kat aku pulak

Jadi pengajarannya, janganlah kita cakap buruk-buruk. Dulu aku pernah terdengar kat ceramah agama kat radio..Ustaz kata jangan cakap diri kita benda buruk takut menjadi doa. Dah doakan diri sendiri benda tak elok. Contohnya "ish bodonya aku ni" / "mamposla aku macam ni.." /"aku ni miskin, takde duit"/ "yela..aku huduh" /  "aku tak boleh buat ni..tak boleh buat...".
(tu yg dok gigih kontrol mulut sekarang ni...sebab ayat-ayat macam ni memang biasa aku sebut. *_*)

Ayuh, katakan pada diri kita 'aku bijak ooo' atau ' Alhamdulillah..cun jugak la aku ni :D ) atau 'aku mesti boleh buat!' atau 'aku akan jadi jutawan 2 tahun dari sekarang'.  Ulang siang dan malam tanpa henti. In Shaa Allah..akan jadi kenyataan hehehehe.Tapi kena usahala..harap kata-kata je lebih, tak jadi jugak. (tapi jangan cakap depan orang ramai pulak, nanti kita jadi macam Gambit dalam Fear Factor.. orang kata macam bagus je dia ni)
Hehe

1 comments:

hanie said...

tak sangka kan.. tapi saya dah tau lamaaa dah kata2 tu satu doa,sebab tu saya suka positif je walaupon dalam hati saya hancur sgt kdg2.. tipula kalau kata tak pernah sedih,kecewa bagai kan,tapi mulut saya sentiasa cakap positif2 jee.. huhuhu.. apapon, mmg kesian kat kawan awk tu, tp kesian jgk kat awk sbb tak tau apa motif kawan awk tu tipu pd awalnya.. hmm.. klu Tuhan nak tunjuk sekejap je kan..

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates