Tuesday, August 28, 2012

Mari buat tapai pulut bersama Ahkak Siti :D

Mula-mula kukus pulut. Pastu masukkan dalam talam saiz sebegini gabak dan tekan nipis-nipis.

Benda bulat-bulat ni namanya ragi. Orang dulu tekan dan hancurkan ragi ni. Orang sekarang macam Ahkak Siti blender je. heh heh heh janji hancur sudah. Masukkan gula barang secubit dua untuk menyedapkan rasa.

Kendian tabur di atas pulut yang ditekan nipis-nipis dalam dulang tu. Pastikan kena rata. kalo tak, ada le tapai kau yang tawar heber.

Gaul ragi dengan pulut supaya kena rata. Jangan malu-malu gaul je sepenuh perasaan.

Dah siap untuk dibungkus. Apalagi, sila berpadu tenaga bersama adik beradik anda untuk balut pulut yang 3dulang itu dalam daun getah. Ada orang balut dalam daun pisang. Ada hak lagi urban, buh dalam tapawe kecik-kecik je. Tapi mengikut tradisi keluarga Ahkak Siti, kami balut dalam daun getah.

Ini tapai hasil balutan pertama ai. heh heh heh..cumel kan. Ada orang balut tapai jenis klip-klip dengan lidi kan. Tapi belah area kami, memang teknik balutannya laksana nasik lemak. Ada anak kazen sorang tu gigih nak makan tapai dengan kuah kari sebab dia ingat itu nasik lemak. Mak dia tak bagi, menangis melalak la jawabnya.

Bila siap balut, biarkan selama 24jam. Kalo kita balut pukul 10am, tapai akan masak sepenuhnya pada pukul 10am esoknya. Kalo tak cukup waktu, takkan rasa manis.
Pastu bulehla makan. Ada orang suka makan dengan airkrim, tapi aku suka makan dengan kelapa parut. Aku akan 'paksa' mak aku parut kelapa sebab aku tak reti guna mesin parut kelapa tu. Derhaka sangat bunyinya kan..heh heh heh

Antara pantang larang ketika membuat tapai mengikut Kamus Tok Nenek yang digunakan pakai sejak zaman Mahsuri berumur 10 tahun ialah:-
i - tak boleh bagitau orang luar yang kita buat tapai, kena diam-diam je. nanti tapai merajuk tak mau manis
ii - tak boleh marah-marah ketika buat tapai, nanti tapai masam. Tapai ikut mood uols...sebab tu time balut tapai hari tu, aku gembira ria je...tengok hasilnya..manis meleting tau.. :D
iii - Pompuan uzur tak boleh buat tapai, nanti tapai rosak.
iv - Tak boleh biarkan tok bomoh atau orang yang ada ilmu tau langsung yang kita buat tapai. nanti tapai jd tawat (bukan ilmu matematik, ilmu memasak mahupun ilmu buat drawing..bukan ilmu itu ye...bukan)
v - masa peram tapai, jangan nak gigih p jenguk dia setiap setengah jam. nanti dia merajuk jugak, terus tak masak-masak sampai kesudah. Jadi pulut mentah gitu je...

Percaya tak? try la buat ekspiremen kat rumah tengok betul ke tak pantang larang ni.
hehe

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates